اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحولات یمن در 24 ساعت گذشته

شلیک موشک یمنی‌ها به فرودگاه أبها و جیزان/عربستان درصدد اشغال کامل «المهره»

شلیک موشک یمنی‌ها به فرودگاه أبها و جیزان سعودی، لشکر کشی ائتلاف سعودی به استان المهره، تشدید اعتراض ها به دولت مستعفی در جنوب یمن و ادامه موج محکومیت کارشکنی ائتلاف سعودی در مذاکرات ژنو از جمله اخبار تحولات تازه یمن است.

شلیک موشک یمنی‌ها به فرودگاه أبها و جیزان/عربستان درصدد اشغال کامل «المهره»

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، در سایه مقاومت دلیرانه نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در برابر نیروهای متجاز و مزدور ائتلاف سعودی در استان‌های مختلف یمن، عربستان برای اشغال کامل استان المهره لشکر کشی کرده است.

در خصوص تحولات میدانی یمن طی بیست و چهار ساعت گذشته، یک مقام نظام یمن به وبگاه یمنی «الثوره» خبر داد، یگان پهپادی یمن فرودگاه أبها را با یک فروند هواپیمای شناسایی قاصف 1 هدف گرفت که منجر به توقف پروازهای این فرودگاه شد.

چند تجمع مزدوران ارتش سعودی هم در نزدیکی گذرگاه علب در عسیر هدف حمله توپخانه‌ای و موشک‌های زلزال یک نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار گرفت و در همین حال تلاش مزدوران سعودی برای نفوذ به الحدیده با کشته شدن سه نفر از آنها و زخمی شدن چهار نفر دیگر همراه شد.

یک منبع یمنی هم از شلیک دو فروند موشک بالستیک بدر 1 به فرودگاه جیزان خبر داد که با دقت به هدف برخورد کرده و به توقف دریانوردی در این منطقه منجر شد یگان موشکی هم یه فروند موشک زلزال 1 به محل تجمع نظامیان سعودی و ادوات آنها در سایت مشعل شلیک کرد.

توپخانه ارتش و کمیته‌های مردمی محل تجمع نظامیان سعودی و مزدورانش در ارتفاعات ام بی سی و منطقه مشرف به آن و تجمع‌های دیگری از مزدوران مشرف به ارتفاعات قیس را هدف گرفتند.

ارتش و کمیته‌های مردمی مواضع مزدوران سعودی در شرق الطلعه در نجران را هدف گرفتند و یگان‌های مهندسی یک خودروی نظامی مزدوران را در منطقه الرصیفات منهدم کردند که به کشته و زخمی شدن سرنشینان آن منجر شد.

سه دستگاه خودروی نظامی حامل مزدوران سعودی هم در منطقه أضیق و در صحرای الاجاشر و الضیق منهدم شد و سرنشینان آن کشته شدند.

در جبهه ساحل غربی هم توپخانه ارتش مواضع متجاوزان و مزدوران سعودی را در الجبلیه هدف گرفته و یک خودروی نظامی را منهدم کردند.

در استان الجوف یک خودروی نظامی مزدوران سعودی با شلیک موشکی در منطقه الجبل الاحمر منهدم شد و در الجحملیه استان تعز هم مواضع مزدوران سعودی با یک فروند موشک هدف گرفته شد که دو کشته و چهار زخمی از بین آنها برجای گذاشت.

تلاش ائتلاف سعودی برای اشغال کامل «المهره»

 منابع رسانه‌ای از اقدام عربستان در ارسال تجهیزات و ادوات نظامی سنگین به استان المهره  واقع در دورترین نقطه در جنوب شرق یمن خبر داد.

به گفته این منابع ده‌ها زره پوش و کاروان نظامی به استان المهره متعلق به عربستان حرکت کردند.

فعالان یمنی همچنین تصاویر ویدیویی از ادوات نظامی عربستان منتشر کردند که درمسیر الغیظه مرکز استان المهره حرکت می‌کردند.

این منابع با اشاره به اقدام عربستان در سربازگیری از میان جوانان خارج از استان المهره گفت: نیروهای سعودی سه شنبه گذشته نماینده ای به منطقه الریده در شرق یمن فرستاد تا از جوانان استان حضرموت که در رده سنی بین 18 تا 35 سال دارد سربازگیری کند.

ائتلاف سعودی-اماراتی در برهه اخیر نتوانسته بود همچون کاری که در عدن، الریان و المکلا کرد  اهالی استان المهره را به جان یکدیگر اندازد از همین رو جوانان استان های همجوار آن را به خدمت گرفته تا با خلق مشکلاتی بین المهره و همسایگان آن فتنه انگیزی کنند.

این منابع به اهالی دیگر استان‌ها درباره کشیده شدن فرزندانشان به فتنه عربستان و امارات هشدار دادند و گفتند: اهالی المهره هرگز به هیچ کسی اجازه ورود به استانشان را نمی دهند تا به فرمان ائتلاف سعودی و اماراتی هرج و مرج ایجاد کنند.

چند ماهی است عربستان درصدد تسلط کامل بر استان المهره است و تلاش می‌کند بندر و خط لوله نفتی مشرف به خلیج فارس تاسیس کند، اما این تحرکات با مخالفت شدید مردم آنجا روبرو شده است.

دو روز پیش هم کمیته تحصن اهالی المهره از مقامات محلی و رهبری ائتلاف سعودی در این استان خواست به بندهای توافق ماه ژوئیه گذشته درباره خروج نیروهای سعودی پایبند باشد.

دولت و پارلمان یمن کارشکنی در مسیر سازمان ملل را محکوم کرد

دولت نجات ملی و پارلمان یمن هم کارشکنی‌های کشورهای ائتلاف سعودی در مسیر تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به صلح را محکوم کرد.

عبدالسلام جابر، سخنگوی دولت نجات ملی یمن در گفت وگو با خبرگزاری یمن (سبا) گفت: دولت نجات ضمن حمایت از تلاش های فرستاده ویژه سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن، کشورهای ائتلاف را کاملا مسئول پیامدهای رفتارهای هدفمند برای ناکام گذاشتن این تلاش ها و اصرار آنها بر ادامه تجاوز به یمن می داند.

جابر گفت: کشورهای ائتلاف همواره درصدد تضعیف موضع سازمان ملل و تظاهر به ناتوان بودن آن در مدیریت فرآیند صلح در یمن هستند تا درباره توانایی آن به ایجاد هر مسئولیتی مربوط به صلح نزد ملت یمن بی اعتمادی ایجاد کنند.

سخنگوی دولت نجات ملی یمن ضمن درخواست از جامعه بین المللی برای محکوم کردن سیاست ها و اقدامات ائتلاف سعودی –آمریکایی علیه تدابیر سازمان ملل گفت: باید احترام و نقش متوازن سازمان ملل از نو اعتبار بخشی شود.

پارلمان یمن هم کارشکنی کشورهای ائتلاف در شرکت هیات مالی در رایزنی های ژنو را محکوم کرد.

پارلمان یمن از آزادگان جهان خواست ضمن محکوم کردن ائتلاف سعودی و اماراتی و اعلام همبستگی با رهبری، دولت و ملت یمن درباره عدم برخورد جامعه بین المللی با رفتارهای عربستان و امارات هشدار داد.

تشدید موج اعتراضات ضد دولت مستعفی منصور هادی در جنوب یمن

در همین حال شهر عدن و دیگر شهرهای استان‌های جنوبی همچنان شاهد اعتراضات مردمی علیه گرانی و کاهش ارزش پول ملی این کشور هستند.

به گفته منابع محلی تظاهرات کنندگان خشمگین مسیرهای اصلی بین هشت شهر استان عدن را با سنگ و آتش زدن لاستیک مسدود کردند و عبور و مرور کاملا متوقف شده است بانک ها، صرافی ها و مغازه ها هم از بیم گسترش اعتراضات بسته شده است.

ده ها جوان با مسدود کردن مسیر منتهی به کاخ ریاست جمهوری معاشیق در شهر کریتر مانع هر گونه ورود و خروجی در آنجا شدند و همزمان نیروهای کمربند امنیتی تحت حمایت امارات هم در شهر مستقر شدند.

در شبوه در جنوب شرق یمن هم صدها نفر از شهروندان علیه دولت منصور هادی و وخامت اوضاع معیشتی تظاهرات کردند.

موج تظاهرات در استان های جنوبی علیه دولت منصور هادی و ائتلاف سعودی-اماراتی طی روزهای اخیر به راه افتاده و مردم نیروهای ائتلاف را اشغالگر و خواهان خروج آنها از شهرهایشان هستند.

شورای انتقالی جنوب یمن دیروز پنجشنبه هواداران خود را به برپایی تظاهرات در روز خشم علیه فساد دولت دعوت کرده بود.

اعتراضات جنوب یمن به دنبال کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور در برابر ارزهای خارجی و بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی برای مردم شکل گرفته است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول